-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15771 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا خريد اجناس به صورت قسطي و با افزايش قيمت ربا حساب نميشود، در صورتي كه به صورت نقدي ارزانتر است؟

هر گاه جنسي را به طور نقد با قيمتي معامله كنند و به طور نسيه با قيمتي گرانتر، مثلاً فروشنده بگويد: اين جنس را نقداً به فلان مقدار ميدهم و به طور نسيه ده درصد گرانتر حساب ميكنم و مشتري قبول كند، مانعي ندارد و ربا حساب نميشود.(1)

به اصطلاح فقها للأجل قسط من الثمن؛ براي مدت، مقداري از پول قرار داده ميشود.

يعني در خريداري جنس، اگر پول آن نقداً پرداخت شود، پول كمتري داده ميشود، ولي اگر براي پرداخت پول مدّتي معيّن شده باشد، پول بيشتري پرداخت ميشود.

ربا بر دو قسم است: قرضي و معاملي.

رباي قرضي اين است كه پولي را به كسي قرض بدهند و شرط كنند كه بيشتر بازپرداخت شود. اين را رباي قرضي ميگويند. گرانتر بودن جنس در صورتي كه نسيه خريداري شود، نه رباي قرضي است و نه رباي معاملي.

در مورد رباي معاملي به توضيح المسائل مراجعه كنيد.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، مسئله 2108.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.